Rynek celów


Rynek celów™ to niezwykle skuteczna i prosta technika zarządzania oparta na MBO (zarządzaniu przez cele). Cele i zadania stawiane są przez uczestników – menedżerów a nie jak w tradycyjnym zarządzaniu przez przełożonych. Proces jest zinformatyzowany co umożliwia wzajemne uzgadniania celów pomiędzy uczestnikami oraz korelowanie ich z celami organizacji. Precyzyjny system mierzenia, oparty o Technikę trzech wskaźników umożliwia znacznie wyższy poziom zgodności celów indywidualnych ze strategią oraz skuteczniejszą kontrolę zarządczą niż w klasycznym MBO. Metodykę Rynku celów opisałem w książce Rynek celów. Zwrot z inwestycji w HR.


Co to jest Rynek celów™ ?
- Uczestnicy – menedżerowie sami stawiają sobie cele oraz proponują sposób ich rozliczania zgodnie z Zasadą trzech wskaźników
- Cele są wzajemnie uzgodnione i spójne ze strategią – zapewnia to dedykowane narzędzie informatyczne
- Zarząd lub organ właścicielski zarządzają celami – akceptując je lub odrzucając – dzięki regularnie aktualizowanej Mapie celów i raportom z aplikacji
- Proces stawiania, uzgadniania i rozliczania celów może być cykliczny lub ciągły
- Każdy z celów oznacza trwały wkład menedżera w rozwój i wyniki firmy – wartość tego wkładu jest rozliczana w systemie OVA™
- Platforma informatyczna zapewnia przyjazne środowisko minimalizujące zaangażowanie menedżerów

Jestem autorem jedynego w języku polskim podręcznika do zarządzania przez cele (MBO) oraz większości artykułów na ten temat. Zrealizowałem lub doradzałem w kilkudziesięciu projektach wdrożenia MBO w instytucjach i firmach niemal wszystkich branż.
Moje podejście do MBO odbiega od powszechnie stosowanych pod tą nazwą systemów premiowych opartych o wyniki lub wskaźniki efektywności. W książce oraz w praktyce biznesowej odwołuję się do oryginalnej formy zarządzania promowanej kiedyś przez Petera Druckera, opartych o cele stawiane sobie przez menedżerów. Osoba odpowiedzialna za cel musi się z nim utożsamiać. Cel musi wnosić coś nowego i trwałego do organizacji i być, dzięki temu, źródłem zaangażowania i dumy z jego osiągnięcia.

